Interaktiv analog A3-plansch?

Jag har under senaste terminen jobbat med ett miljöprojekt i NO i år 8.

Min tanke var från början att eleverna själva skulle få presentera sina arbeten i en blogg, men efter att många elever visat låg datorvana, samt en dålig tillgång på datorer (0,06 dator per elev i år 7-9), valde jag att själv ansvara för publiceringen.

Eleverna har fått göra några uppgifter analogt, bl.a. illustrationer, samt en plansch i A3-format om en naturtyp.

När jag funderade på hur jag skulle dela den på vår blogg Fem Jordklot, fick jag plötsligt en idé som jag själv är rätt nöjd med. 🙂

Jag har senaste tiden blivit väldigt förtjust i presentationsverktyget Prezi. I filmen nedan presenterar jag hur man med hjälp av detta och en mobiltelefon kan skapa intressanta interaktiva planscher.

Testa resultatet:
En plansch om Hav

Några tips:

  • Ha bra belysning när du fotar planschen.
  • Fixa gärna till bilden i ett bildredigeringsprogram (ljusstyrka, kontrast, beskärning)
  • När du sätter ut de osynliga ramarna kan du behöva mixtra lite med vilken ram som ligger överst om de lappar över varandra. Annars kanske några ramar inte blir klickbara. Högerklicka på ramen för att flytta den framåt eller bakåt.
  • Prezi-presentationer krånglar när man ska bädda in dem på wordpress.com. De finns tydligen omvägar att gå. Ska undersöka dem framöver.
av Bertram Stenlund Fridell Postat i Diverse

One comment on “Interaktiv analog A3-plansch?

  1. Ping: Från analog till digital A3-plansch? « Kunskapande.se

Kommentera

