Google Docs i undervisningen del 1

I ett antal blogginlägg kommer jag dela med mig av mina erfarenheter kring att använda Google Docs i undervisningen.

Bakgrund

Under vårterminen 2011 har vi i mina tre åttor jobbat med ett miljötema i vilket olika delar av NO-ämnena har ingått. Huvudsyftet med detta har varit att öka elevernas förståelse för hur deras olika val i vardagen påverkar miljön.

 

Jag har testat att låta eleverna redovisa sina kunskaper genom skriftliga uppgifter enskilt och i grupp, att planera och genomföra en större laboration, samt en gruppdiskussion som de spelade in på sina mobiltelefoner.

Utöver de rena ämneskunskaperna har vi även jobbat med att öka elevernas kunnande kring hantering av internet och olika verktyg. Framförallt har vi använt Google Docs, där eleverna har kunnat samarbeta i dokument och jag har kunnat kommentera och stötta dem i deras arbete.
För att hjälpa eleverna med att lära sig verktygen skapade jag sidan kunskapande.se med instruktioner.
Vi har haft tillgång till 20 datorer i vår datasal under en lektion i veckan.

Publicerade uppgifter

En del av elevernas arbeten finns publicerade på sidan femjordklot.se. Ursprungligen var planen att eleverna själva skulle publicera arbeten här, men denna plan fick jag modifiera av anledningar som jag återkommer till.

Undervisningswiki

Mer information kring områdenas planering, de olika uppgifterna och vad vi har gjort på lektionerna finns på min undervisningswiki.
På wikin har jag samlat allt – filmer, stenciler och tavelanteckningar. Då vi inte har någon interaktiv whiteboard har jag helt enkelt fotat tavlan med mobilen, lagt upp bilderna på Flickr och taggat dem med respektive klass. På så sätt kan eleverna lätt få fram just sina anteckningar.

Syftet med wikin är att ge stöd åt elever som behöver repetera eller har missat lektioner. Den ger också en tydligare struktur kring vad vi håller på med och gör att föräldrar kan vara mer delaktiga.

 

Vill du veta mer om hur jag jobbat tidigare och vilka tankar jag har kring mitt arbete, så kan du titta på min föreläsning från AV Media Kalmar.  

I nästa inlägg berättar jag om hur vi har jobbat med Google Docs, samt vilka för- och nackdelar vi har upplevt.

3 comments on “Google Docs i undervisningen del 1

  1. Ping: Google Docs i undervisningen del 2 « BERTRAM STENLUND FRIDELL

  2. Ping: Google Docs i undervisningen « Kunskapande.se

Kommentera

