Google Docs i undervisningen del 2

I ett antal blogginlägg kommer jag dela med mig av mina erfarenheter kring att använda Google Docs i undervisningen.
Del 1: En beskrivning av terminens miljötema

 Det här inlägget handlar om fördelar och problem som jag upplevt med Google Docs.

Inledning

Finish/Start by I like, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.0 Generic License  by  I like 

Under en lektion i början av terminen fick eleverna skaffa ett Google-konto med Gmail-adress. Eleverna fick en stencil med instruktioner i vilken ordning de skulle göra saker. Jag hade inför terminens början byggt upp delar av kunskapande.se som eleverna skulle använda sig av.

De skulle även skicka ett e-postmeddelande till mig, testa att dela ett dokument med en klasskamrat, skaffa ett konto på Glosboken och om tiden tillät skaffa en egen blogg, vilken jag hade tänkt använda för reflektion och utvärdering.

Eleverna har under terminen fått uppgifter att lösa i grupp eller enskilt. De flesta av dessa har de skrivit i Google Docs. Dokumentet har de delat med de övriga gruppmedlemmarna och med mig.

 

Fördelar

En stor fördel med detta har varit att jag får en enorm inblick i hur arbetet går framåt. Jag har kunnat se när ett dokument är ändrat, vem som ändrat det och vad den skrivit vid respektive tillfälle. Jag har lagt mycket tid och energi på att kontinuerligt kommentera elevernas arbeten och på så sätt stötta dem i deras arbete.

I ”vanliga” fall får jag in ett färdigt arbete som sen kanske behöver kompletteras och så skickas det versioner och suddas och kommenteras fram och tillbaka och till slut har pappret försvunnit. Nu finns allt samlat och sparat och man får en mycket större koll, både som lärare och elev.

En annan fördel har varit att dokumenten finns tillgängliga från alla datorer. Eftersom arbetet sparas i molnet kan både jag och eleverna jobba med det när vi har tid, t.ex. hemifrån.

Jag har vid några tillfällen haft sjuka elever som deltagit i gruppens arbete hemifrån och kunnat diskutera i chatten och skriva i dokumenten.

Jag har följt elevernas arbete hemifrån när de hade vikarie. Jag diskuterade och tipsade i chatten som finns i anslutning till dokumentet. Jag kunde också lätt se vilka som inte hade jobbat alls.

 

Problem

Under lektionen där eleverna skulle skaffa konton strulade en hel del. Många hade svårt att komma igång, struntade i instruktionerna och lekte bort tiden med annat. Ett annat problem var att Google ville bekräfta kontona via sms, antagligen eftersom det kom så många kontoansökningar från samma ställe. Tyvärr kom inte sms:en alltid fram som de skulle. De första veckorna fick många elever även bekräfta sina konton när de skulle logga in. Flera elever glömde sina användarnamn och lösenord mellan lektionerna.

Direkt syntes en tydlig skillnad på elevernas förmåga att hantera tekniken. Vissa elever kunde lägga en hel lektion på att t.ex. sitta och leka i en chatt och sitta och vråla till varandra. Andra elever började dela dokument utan problem och jobbade framåt med uppgifterna.

Att eleverna är ovana att använda datorn som arbetsverktyg märktes också på deras motstånd mot Google Docs i början. Eleverna upplevde att det var jättesvårt att förstå och använda detta verktyg. Jag fick sitta i flera möten med elever i helklass, med rektor och har haft diskussioner i klassrummet kring detta.

Jag försökte stötta eleverna och förklara hur man skulle göra. Efter ca halva terminen började flera elever spontant använda Google Docs till andra uppgifter, även i andra ämnen.

Att eleverna tyckte det var så svårt med tekniken gjorde att jag strök idén att vi skulle använda oss av bloggar för utvärdering. Jag bestämde också att jag skulle ansvara för att publicera elevernas arbeten på femjordklot.se

En annan sak som ställt till det är att eleverna har tagit väldigt lång tid på sig att få färdigt relativt enkla uppgifter. En bidragande orsak till detta kom fram vid en diskussion med en klass, där eleverna menade att när de var i datasalen kändes det inte som en riktig lektion och därför var de inte lika seriösa då.

Eftersom vi bara har en datasal med 20 datorer, så blir inte datorn ett naturligt verktyg i skolan. Att gå till datasalen har hittills varit något man gör när man ska hitta på något ”skoj”. Att jag bokade upp salen totalt tre tillfällen i veckan ledde till att flera kollegor blev upprörda.

Utvärderingar

Utifrån ovanstående, så var elevernas utvärderingar mycket överraskande.

De allra flesta tycker att Google Docs har varit bra. De tycker det har varit lätt och smidigt och ser stora fördelar med att de kan jobba hemifrån, slipper slarva bort papper och kan få stöd under tiden de jobbar på ett annat sätt.

Bland de ganska få negativa kommentarerna så nämns just svårigheterna i början av terminen. Några elever tycker att det fortfarande är svårt att förstå hur det fungerar.

Några elever har också tagit upp att det ibland är ”segt”, eftersom det kan ta en stund innan det de har skrivit kommer fram på skärmen.

Några elevcitat:

Det var väldigt användbart och en bra, ny grej som jag tycker vi kan fortsätta använda.

Var skitkul att använda datorn mer än Facebook

Google Docs har varit väldigt bra och användbart faktiskt. Till en början hade jag något emot det men det var bra. Men väldigt segt!

I nästa inlägg ger jag några användbara tips till dig som vill prova Google Docs.

One comment on “Google Docs i undervisningen del 2

  1. Ping: Google Docs i undervisningen « Kunskapande.se

Kommentera

