Google Docs i undervisningen del 3

I ett antal blogginlägg kommer jag dela med mig av mina erfarenheter kring att använda Google Docs i undervisningen.
Den här delen handlar om tips på vad man ska tänka på och användbara funktioner.

Lösenord

Vissa elever glömmer sina lösenord med jämna mellanrum. Se till att påpeka att alla fyller i säkerhetsfråga och liknande vid registreringen för att kunna få fram sitt lösenord igen. Kanske bör du som lärare ha en lista också. Jag valde att inte ha det, eftersom jag vill att eleverna skulle få äga sitt konto helt och hållet.

 

 

 

 

Namnge och dela

För att kunna ha någon som helst struktur och koll är det viktigt att eleverna namnger dokumentet på ett bra sätt. En titel följt av förnamn och klass underlättar. Du kan också ändra namnet i ett delat dokument.
Se till att påminna eleverna att de ska dela dokumentet med dig. Jag har vid några tillfällen haft elever som glömt detta eller skrivit i fel e-postadress. Det har även hänt att de bara gett mig läsrättigheter.
Jag har valt att ändra dokumentnamnet, t.ex. när arbetet är färdigt, när det är bedömt eller publicerat. Jag satte t.ex. ett ”X” i början på namnet på de som var färdiga. Detta gjorde det tydligare både för mig och eleven.

 

Samlingar

Ett annat sätt att underlätta för dig som lärare är att skapa så kallade samlingar. En samling skapar du genom att klicka på ”Skapa nytt” och sedan välja ”Samling”. Namnge den på lämpligt sätt, t.ex. ”Uppgifter 8A”.

När du sedan markerar ett dokument i listan kan du längst till höger klicka på ”Organisera” och då välja vilken eller vilka samlingar dokumentet ska tillhöra.

När du gjort detta kan du filtera alla dokument genom att välja en samling till vänster i din lista.

 

  

 

 

Kommentarer

Jag har använt mig mycket av kommentarer för att stötta eleverna i deras arbete. Du kan lägga till en kommentar genom att markera den text det handlar om och sedan välja ”Infoga” – ”Kommentera”. Du skriver sedan en kommentar och klickar på ”Skicka”. Man kan sedan lägga till och ta bort saker i kommentaren allt eftersom dokumentet ändras.

Man kan också använda sig av chattfönstret när man diskuterar innehållet i ett dokument. Om två personer läser dokumentet samtidigt så syns det till höger om dokumentet. Namnen på de som läser står i en färgad list. Genom att klicka på denna list kan man öppna en chatt där man kan skriva meddelanden som alla de övriga läsarna ser. Denna sparas inte utan raderas när man stänger dokumentet.

 

 

 

 

 

 

Historik

Genom att välja ”Arkiv” – ”Se omarbetningshistorik” i ett öppet dokument kan du se precis vad varje person har gjort i dokumentet och när. Olika personer har olika färger och man kan bläddra sig fram mellan olika versioner av dokumentet.

Bland dina dokument kommer du kunna se när eleverna ändrat i ett dokument genom att titeln blir fetstilt. Historiken är då användbar om du kommer in i ett ändrat dokument, men inte kan se vad som är uppdaterat. Det ger också en tydlig bild av hur mycket olika individer har bidragit i ett arbete.

För mer instruktioner kring hur du använder Google Docs, kan du titta under ”Dokument” på www.kunskapande.se

I nästa inlägg berättar jag om vilka slutsatser jag kan dra av terminens arbete.

One comment on “Google Docs i undervisningen del 3

  1. Ping: Google Docs i undervisningen « Kunskapande.se

Kommentera

