Google Docs i undervisningen del 4

I ett antal blogginlägg kommer jag dela med mig av mina erfarenheter kring att använda Google Docs i undervisningen.
I det här inlägget sammanfattar jag mina tankar och erfarenheter.

Efter att ha testat Google Docs i tre klasser under en termin har jag kommit fram till att det är ett utmärkt verktyg för mig som lärare. Jag får mer koll och struktur på elevernas arbete och jag kan på ett smidigt sätt stötta eleverna i deras arbete.

Tid och energi

The Passage of Time by ToniVC, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.0 Generic License  by  ToniVC 

Jag har varit tvungen att lägga mycket tid och energi på detta arbetssätt. Dels för att övertyga eleverna att det är ett bra verktyg och dels på att kommentera elevernas arbeten. Det senare beror på att jag kunnat se så fort en elev ändrat något och då skrivit en kommentar. Detta får man försöka hitta en balans i, t.ex. genom att bestämma att man tittar på uppgifterna en gång i veckan.
Fördelen är ju att eleverna får möjlighet att lära sig genom kommentarerna under tiden de jobbar med en uppgift.

Jag har varit ensam på skolan om att jobba på detta sätt med eleverna, vilket har gjort att jag har fått ”dra hela lasset”. Är man flera lärare som samarbetar, kommer eleverna vänja sig vid verktyget snabbare och man kan hjälpas åt med eventuella problem som dyker upp.

 

Varför?

Questions by Oberazzi, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.0 Generic License  by  Oberazzi 

Varför ska man då lägga tid och energi på detta i skolan?
Jag har även tidigare låtit mina elever använda webbverktyg i olika arbetsområden. Det jag märkt är att eleverna är väldigt ovana att använda datorn som verktyg för lärande.
De lär sig inte detta hemma, utan använder mest datorn för underhållning.

I dagens samhälle krävs att man kan hantera information, publicera och samarbeta. De som inte får möjlighet att lära sig detta kommer hamna på efterkälken och inte kunna ta del av lika mycket och få samma möjligheter som de som har dessa färdigheter (se Matteuseffekten).

Det är därför ytterst viktigt att skolan ger alla elever samma möjligheter att få en vana att använda olika verktyg och kunna hantera information på olika sätt.

 

Tydlighet

unclear :: utydelig by ~Merete, on Flickr
Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic License  by  ~Merete 

När man introducerar ett nytt verktyg för eleverna kommer detta ta mycket av fokus från det övriga innehållet. Det gör att man måste ha en ännu tydligare struktur på uppgifterna, annars upplever eleverna att de inte förstår något. Man behöver som lärare tidigt förklara hur uppgiften ska göras, varför den ska göras, vad som förväntas av eleven och när det ska vara färdigt.

Som lärare bör man också introducera ett verktyg i taget och låta eleverna bli vana vid detta innan man lägger till något mer. Detta kan vara svårt om man som jag själv tycker det är roligt och intressant.

Man bör också ha en genomtänkt strategi för de som inte kan, för de som vandrar runt och för de som inte vill. Det finns elever som tycker allt med datorer är svårt. Under en tidigare kurs skrev en elev i utvärderingen ”Inga mer datorer! Lär ut genom böcker!”.

 

Sammanfattning

Som sista sammanfattande slutord skulle jag vilja säga:

Våga! Ge inte upp.
Det lönar sig i slutändan.

Om det tar emot och du börjar tveka, kanske du kan hitta kraft i följande citat från Joakim Jardenberg. Jag har flera gånger återkommit till detta i tanken under terminen och det har hjälpt mig framåt.

Med internet vid får fingertoppar finns det inte längre någon ursäkt att inte utnyttja vår fulla potential. Inget skäl att inte leta upp svaret när vi undrar något. Ingen anledningen att inte sätta spaden i marken och börja göra något när tanken kommer. Just fucking do it. Din chef är du. Din tid är nu.

Joakim Jardenberg

Detta är det sista inlägget kring mina erfarenheter av Google docs i undervisningen. Har du egna erfarenheter och tips kring Google Docs eller liknande verktyg får du gärna dela med dig av dessa i kommentarerna.

One comment on “Google Docs i undervisningen del 4

  1. Ping: Google Docs i undervisningen « Kunskapande.se

Kommentera

