Lärartycket #100 – Den pedagogiska trädgården

Det här inlägget är mitt bidrag i bloggstafetten Lärartycket, som startades av Anne-Marie Körling.

För 20 år sedan bestämde jag mig för att jag ville bli Ma/NO 4-9-lärare i samband med att jag skulle välja linje till gymnasiet. Mycket har ändrats i mitt liv sedan jag var 16 år, men med facit i hand känner jag att det var ett bra beslut. Att här sammanfatta sina tankar och känslor kring yrket är inte helt lätt, men jag har valt att utgå från ett tema som flera skribenter har berört i tidigare inlägg.

DSC07630 by Fridell, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.0 Generic License  by  Fridell 

 

För sju år sedan köpte jag och min fru hus. I trädgården fanns då ett blomsterland med en mängd olika växter. Sedan dess har det tillkommit ganska många fler land. Dessa har under årens lopp vuxit sig större och förändrats. Jag har flyttat växter och provat nya kombinationer.

En del växter har inte passat med de andra och vissa har inte trivts, då de kanske behöver mer sol eller skugga.

Jag har hämtat inspiration till min trädgård genom att titta hur andra har gjort och sedan utvecklat egna idéer utifrån detta. Jag har diskuterat med andra trädgårdsintresserade vänner och läst böcker och tidningar.

Visst finns det delar av min trädgård som jag inte är nöjd med; där vissa växter fått ta över för mycket och döljer andra och det kanske är lite mycket ogräs.

För att trädgården ska fungera bra måste den skötas hela tiden. Man måste gå runt och rensa och titta hur växterna mår. Ibland behöver man vattna och gödsla.

Med jämna mellanrum drabbas man av frostnätter, perioder av torka eller plötsliga hagelstormar, som kan förstöra en del av det man lagt tid på. Då får man ta hand om det som fortfarande lever och mår bra och sedan göra ett nytt försök med att få växterna att trivas.

I slutändan är det värt allt arbete. Förutom att få möjligheten att njuta av vacker blomsterprakt, så är även själva trädgårdspysslandet något som gör att jag mår bra.
 

DSC08746 by Fridell, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.0 Generic License  by  Fridell 

 

På samma sätt som jag måste ta hand om min trädgård behöver jag även ta hand om min undervisning.

För tolv år sedan fick jag mitt första lärarjobb. Jag hade då fått med mig lite tankar kring hur undervisning går till från lärarutbildningen. Dessa tankar har under årens lopp utvecklats och förändrats. Jag har provat nya infallsvinklar och redovisningssätt.

Vissa idéer har inte fungerat som jag hade tänkt, ibland för att jag inte tänkt igenom uppgiften ordentligt eller för att eleverna inte har varit redo för den.

Jag har hämtat inspiration till min undervisning genom att titta hur andra har gjort och sedan utvecklat egna idéer utifrån detta. Jag har diskuterat undervisning med kollegor på skolan och via Twitter och läst artiklar och bloggar.

Det finns delar av min undervisning som jag inte är helt nöjd med. Vissa områden och uppgifter tar ibland för mycket plats och leder inte hela vägen fram till det mål som jag har tänkt mig. Jag har också delar som jag gör av gammal vana utan att ha reflekterat över varför.

För att undervisningen ska fungera måste den skötas och utvecklas hela tiden. Man behöver utvärdera det man gör för att se vad som fungerar och inte och diskutera detta med elever och kollegor. Ibland behöver man lägga in delar som man bara gör för skojs skull, bara för att väcka intresse.

Då och då drabbas man av stora förändringar, politiska beslut eller konflikter som gör att planeringen faller och som kan förstöra en del av det man har lagt tid på. Då får man utgå från de delar som finns kvar, försöka lösa situationen och försöka bygga upp något nytt kring det man har kvar.

I slutändan är det värt det jobb man lägger ner på sin undervisning. Att få se hur eleverna reagerar på undervisning som fungerar och när motivationen riktigt lyser om dem. Dessutom känner jag att yrket ger mig ständiga utmaningar att vara kreativ – och det mår jag bra av.

av Bertram Stenlund Fridell Postat i Diverse

One comment on “Lärartycket #100 – Den pedagogiska trädgården

Kommentera

